Frågor och Svar

Frågor och Svar

Vår båtflotta upprätthålls efter de högsta kraven på Säkerhet. I samtliga tjugo fem baser har vi kontor och reservdels depåer. Vår personal kommer att förmedla kontakt uppgifter till våra tekniska avdelningar respektive land som bemannas 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.

 
  • 1.1 Måste jag ha seglingserfarenhet för att få hyra båt?

    Ja men saknar du erfarenhet får du hyra båten med skeppare.

  • 1.2 Vilka kvalifikationer krävs av skepparen?

    Skeppare och andreskeppare har som lägst förarintyg ombord i Grekland,Italien,Malta, Frankrike,och i Kroatien behöver skepparen ha ett förarintyg och ett VHF-certifikat. I Turkiet räcker det med att en person har som lägst förarintyg. För Karibien, behövs en sailing resumé.

    För att undvika problem med hamnpolisen behöver du ha med dig en engelsk version av ditt intyg (blå boken från NFB fungerar utmärkt). Om du saknar detta, ber vi er att vänligen ta kontakt med Nämnden för båtlivsutbildning i god tid före avresa.

  • 1.3 När bör jag segla, och hur länge?

    Medelhavets säsong pågår mellan april till november, med högsäsong i juli-augusti. Maj och september är fina månader för dig som vill ha en behaglig segeltur med mindre trängsel i hamnarna och med bra temperatur i luft och vatten.

    Charterperioden är normalt lördag-lördag och du kan självklart hyra flera veckor i sträck.

  • 1.4 Var kan jag segla?

    I Grekland , Kroatien, Turkiet , Italien,Frankrike, Malta,och Karibien.

  • 1.5 Om jag inte har seglingsintresserade vänner, kan jag resa själv då?

    Nej tyvärr så arrangerar vi inte sådana resor.

  • 1.6 Dina personuppgifter och hur vi hanterar dem Dataskyddsförordningen (GDPR).

    Dina personuppgifter och hur vi hanterar dem

    Med dina personuppgifter menar vi den data vi samlar in och sparar om dig och hur du använder våra tjänster som direkt eller indirekt identifierar dig. Dessa uppgifter använder vi för att tillhandahålla tjänster, ge dig en bättre upplevelse, förbättra tjänster och ge erbjudanden som passar just dina behov.

    Nedanstående information är en summering kring hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

    • Typ av personuppgifter vi samlar in
    • Så här samlar vi in personuppgifter
    • Det här använder vi personuppgifter till
    • Så här länge sparar vi personuppgifter
    • Till vem lämnar vi ut personuppgifter
    • Så här skyddar vi dina personuppgifter
    • Du bestämmer över dina personuppgifter
    • Dina och dina användares personuppgifter när Navyventus agerar personuppgiftsbiträde
    • Så här behandlar vi dina personuppgifter när du inte längre är kund

    Typ av personuppgifter vi samlar in

    Kontaktuppgifter
    När du blir kund hos Navyventus samlar vi in dina kontaktuppgifter:
    Namn, adress, e-postadress, telefonnummer och personnummer.

    Information om dina tjänster

    Vi sparar även data om vilka av våra tjänster du beställer och använder samt på vilket sätt du använder dem.

    Supportärenden

    När du kontaktar vår support samlar vi in den information du uppger till oss för att vi ska kunna hjälpa dig med ditt ärende.

    Så här samlar vi in personuppgifter

    Vi samlar in och behandlar data som...

    • ...du uppger själv när du blir kund hos oss.
    • ...du uppger när du kontaktar oss i form av noteringar, chatt-konversationer, e-post och inspelade samtal.
    • ...skapas när du använder våra tjänster – t ex när du besöker vår hemsida eller loggar in i kundzonen.
    • ...vi hämtar från andra källor – t ex UC AB.
    • ...samlas via cookies som samlar in information på och från din webbläsare.

    Exakt vilken information vi samlar in om just dig beror på vilken/vilka av våra tjänster du använder.

    Det här använder vi personuppgifter till

    För att vi ska behandla din data krävs det att någon av följande rättsliga grunder uppfylls:

    • Krav för att fullgöra avtalet med dig.
    • Krav för att fullgöra en för Navyventus rättslig förpliktelse.
    • Behandlingen ligger i både ditt och Navyventus intresse.
    • Samtycke från dig för just den behandlingen.

    För att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster till dig behöver vi behandla dina personuppgifter. Nedan hittar du information om vad vi använder din data till, samt vilken rättslig grund behandlingen har stöd i.

    Tillhandahållande av tjänster

    Vi behandlar personuppgifter för att identifiera dig som kund och för att hantera och leverera de tjänster du beställt.

    Samt personuppgifter som krävs för att hantera fakturering och betalning av de tjänster du använder.
    Rättslig grund: Fullgörande av avtal.

    Kommunikation och support

    Vi kan använda personuppgifter från tidigare kontakt med oss för att kunna ge dig bättre hjälp.
    Vi använder dina kontaktuppgifter och information om vilka tjänster du använder som grund för fakturor, nyhetsbrev, viktig information om dina tjänster, erbjudanden och tips om hur du kan använda våra tjänster.
    Rättslig grund: Intresseavvägning, samtycke och fullgörande av avtal.

    Utveckling av våra tjänster och produkter

    Vi behandlar personuppgifter kring hur du använder våra tjänster samt från kontakt med oss som underlag för att förbättra din upplevelse specifikt och våra tjänster generellt.
    Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.

    Marknadsföring

    För att kunna marknadsföra relevanta produkter och tjänster till dig efter dina behov behandlar vi personuppgifter om vilka tjänster du använder och hur du använder dem.
    Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.

    Säkerhet och förhindrande av missbruk

    Vi behandlar personuppgifter i syfte att upptäcka och förhindra följande för våra tjänster och i vårt nätverk:

    • missbruk
    • intrångsförsök
    • attacker i form av t ex virus, DDOS
    • lagbrott
    • användning av våra tjänster som strider mot våra villkor

    Rättslig grund: Fullgörande av avtal och rättslig förpliktelse.

    Lagstadgade skyldigheter

    Vi behandlar personuppgifter i syfte att efterfölja de krav lagen ställer.
    Rättslig grund: Rättslig förpliktelse.

    Så här länge sparar vi personuppgifter

    Vi sparar personuppgifter så länge det finns ett dokumenterat syfte för behandlingen.

    Till vem lämnar vi ut personuppgifter

    Partners, underleverantörer
    Vi har avtal med samtliga partners och underleverantörer inom EU, och EU standardavtalsklausuler för alla utanför EU. I förekommande fall används EU/US Privacy Shield-certifiering om behandling sker i USA. Avtalen reglerar bland annat vilka personuppgifter som behandlas, varför behandling görs, hur personuppgifter skall skyddas och hur länge de behandlas. Avtalen innehåller också instruktioner från personuppgiftsansvarig till personuppgiftsbiträde hur personuppgifterna får behandlas.

    Vi eftersträvar att aldrig dela mer personuppgifter än absolut nödvändigt med respektive partner.
    Vi vidtar lämpliga skyddsåtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lag rörande säkerhet och personlig integritet. Samma krav ställer vi på våra underleverantörer.

    Övrigt

    Visma Consulting Personnummer samt namn delas för att möjliggöra identifiering av kunden via BankID.
    Myndigheter
    På begäran kan vi enligt lag och myndighetsbeslut vara skyldiga att lämna ut vissa personuppgifter till t ex Polisen.

    Så här skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Till exempel SSL.
    Navyventus personal är bundna av sekretessavtal och behandlar endast den information deras uppdrag kräver.

    Du bestämmer över dina personuppgifter
    Du bestämmer över dina egna personuppgifter. Det vill säga du avgör vilka uppgifter du vill lämna samt vilken behandling av dina personuppgifter du godkänner, och du kan återkalla ditt samtycke när du önskar.

    Så här behandlar vi dina personuppgifter när du inte längre är kund

    När du säger upp ditt avtal eller inte återkommer som kund efter 36 månader tar vi bort alla dina personuppgifter där det inte längre finns syfte för fortsatt behandling. Vi meddelar även de eventuella partners och underleverantörer som behandlat din data att den ska raderas hos dem.

    Bland det som inte tas bort finns bland annat:

    • Data som krävs enligt bokföringslagen
 

2 BÅTARNA

  • 2.1 Vilka båtmodeller kan jag välja mellan?

    Tack vare vårt nätverk, kan vi erbjuda ett stort antal olika modeller – både enskrovsbåtar, katamaraner och motorbåtar! Kontakta oss för en skräddarsydd offert.

    Om du bokar i god tid får du precis den båt som du har önskat dig! Vi kan alltid ordna fram bra båtar till dig, men ju längre du väntar – desto äldre blir båten…

  • 2.2 Vilken utrustning är det på båten?

    Standardutrustning är GPS med plotter, tridata, hamnguide, aktuella papperssjökort, biminitop, sprayhood, gummibåt med motor, bogpropeller (från 43 fot), cd spelare med högtalare både in- och utvändigt. Dock kan det finnas skillnader, så vi skickar alltid en detaljerad beskrivning på just den båt som ni önskar boka. Vänligen observera att utombordsmotor, gennaker/spinnaker eller dylikt kan läggas till mot extra kostnad om ej annat uppges i bokningsbekräftelsen.

    Vi är mycket måna om säkerheten ombord och båtarna har livvästar, livselar, brandsläckare, epirb, förstahjälpen- och verktygslåda mm – allt för att du ska känna dig trygg!

  • 2.3 Vilka faciliteter finns ombord?

    Alla båtarna har minst en toalett med tillkopplad septiktank, dusch i sittbrunnen, en eller flera duschar i badrummen, fullt utrustat kök för besättningen, gasugn, kylbox mm.

  • 2.4 Kan jag ladda mobiltelefonen ombord?

    Ja, du kan använda dig av 12V laddare (billaddare) som går på batterierna ombord när ni är ute till havs, eller uttagen för 220V när ni är kopplade till landsström i hamn.

 

3 BESTÄLLNINGSPROCESSEN

  • 3.1 Hur får jag det bästa erbjudandet?

    Var ute i god tid! En automatisk rabatt är inlagd om du beställer segling 6 månader eller mer innan avresa. Vi förser självklart våra stamkunder med förmånliga rabatter och har ofta specialpriser i samband med båtmässor.

  • 3.2 Hur snabbt måste jag bestämma mig?

    När du har fått ett prisförslag kan du be om att få en preliminär reservation. Denna reservation är utan förpliktelser och gäller en vecka framåt.

  • 3.3 Kan jag välja en båt utanför standarddagarna lördag-lördag?

    Utanför högsäsong har vi lättare för att anpassa datumen efter era önskemål, men det måste passa in i schemat. Ofta går det att hitta en lösning så fråga oss gärna! Till exempel går att att boka 10 dagars segling mot en mindre tilläggskostnad.

  • 3.4 Hur betalar jag?

    I bokningsbekräftelsen finner ni beloppet på 50% av båt hyran (+ev avbeställningsskydd) betalas direkt för att bokningen skall bli giltig. Resterande belopp betalas 40 dagar innan avresa. Exakta datum står angivna.

    Vänligen se er bekräftelse för om något skall betalas vid incheckning. Hamnavgifter och båtens driftskostnader (vatten/diesel) tillkommer alltid på plats och så även turistskatt i Kroatien á 1 € person/dag. Glöm inte att ta med lite kontanter i aktuell valuta

  • 3.5 Vilken information måste jag skicka in innan resan?

    Vid bokning får ni information om hur ni fyller i besättningslistan med för- och efternamn, födelsedatum, passnummer och födelseort. Dessa uppgifter skall vara oss tillhanda senast 4 veckor innan avresa. Uppgifterna lämnas av oss till respetive lands kustbevakning/hamnpolis och är ett krav för att få hyra båten.
    Du som är skeppare/andreskeppare måste skicka in och fylla i information om seglarintyg.

  • 3.6 Kan jag avboka seglingen?

    Vi tillämpar SRFs generella resevillkor. Kontakta oss för mer information.

  • 3.7 Kvitto på inbetalningen?

    Ja, ni kan få kvitto på er inbetalning om ni ber oss om det, det sker ej per automatik. Vi kontaktar er om betalningen ej är oss tillhanda på förfallodagen.

  • 3.8 Försäkring av båt och privat?

    Samtliga båtar, är helförsäkrade . Vid bokning utan att besättning ingår så erläggs en deposition för att täcka båtens självrisk (reserveras på kort på plats och släpps någon dag efter att båten återlämnats). Båtens försäkring gäller för skada på båt inklusive utrustning samt ansvar gentemot tredje person, dock ej för deltagarnas personliga skador och tillhörigheter.

    Många resenärer har avbeställningsskydd via sin bank eller hemförsäkringsbolag så undersök gärna detta. Vid betalning från kontokort (t.ex. Visa eller Mastercard) brukar försäkringarna aktiveras när man betalar från det aktuella kontot via sin internetbank. Kom ihåg att kontrollera vilket maxbelopp som gäller. Vi kan erbjuda avbeställningsskydd på hela resan eller på den delen som inte täcks av er försäkring. Återkom för mer information, detta måste beställas senast i samband med betalningen.

  • 3.9 Vad är båtdeposition (security deposit)?

    Deposition, sk självrisk måste deponeras av besättningen vid incheckning. Beloppet reserveras på ert bank-, kreditkort. Depositionen varierar beroende av båtens storlek, ålder, etc. Depositionen återbetalas efter besiktning av båten som sker vid ut check, och om båten är skadefri, dvs. återlämnas i det skick som vid in check släpps depositionen och inom ett par dagar är summan återförd till ert konto. Vid ev. skada debiteras motsvarande belopp av depositionen. Om det visar sig att reparationskostnaderna är lägre än den erlagda summan får ni tillbaka mellanskillnaden, och om skadans pris överstiger depositionen, dvs. att reparationskostnaderna är högre än den erlagda summan behåller båtuthyraren hela summan och den summan utgör då båtuthyrarens självrisk till det försäkringsbolag som båtarna är försäkrade hos.

    Incheckningen innefattar även inventarielista som skepparen skriver på och där ni tar ansvar för att ni har kontrollerat både inventarier och eventuella skador på båten.

  • 3.10 Reseinformation?

    Reseinformationen mejlas till huvudbokarens e-postadress senast 20 dagar innan er avresa tillsammans med ev. boardingpass alt. separat besättningslista/crewlist, basinformation, mm.

  • 3.11 Vad skall vi segla för rutt/seglingsväg?

    Vi har flera olika ruttförslag som vi delar med oss av till er efter önskemål. Om du bokat båt med skeppare har du möjlighet att komma i kontakt med skepparen 2-3 veckor innan er segling om ni vill diskutera rutt, mm. Alternativt när ni går ombord på båten, sitter ni en stund tillsammans med skepparen och diskutera rutten efter era önskemål, eller så kan ni lämna över planeringen av rutten helt till skepparen och låta er överraskas. Givetvis väljer ni, om ni vill göra ändringar under resans gång. Väder och vind styr, och en planerad rutt kan behöva ändras pga. oförutsedda händelser. Det är en segling från gästens perspektiv men framförallt sätts säkerheten först ombord.

    För aktuella väderleksprognoser, klicka här: Grekland, Kroatien

  • 3.12 Hur fungerar det med hamnavgifter?

    I Grekland betalar man väldigt sällan hamnvgifter och när det sker brukar beloppen sällan överstiga 100 kr.

    I Kroatien är priserna för hamnavgifter varierade, generellt är priset från ca 700-800 kuna, men det beror på hur fin och stor hamn ni väljer att lägga till vid, båtstorlek, etc. Ni kanske även väljer att lägga er för boj i en naturvik och då är det ibland gratis, ibland är det en mindre avgift, och vissa restauranger erbjuder halvt- eller helt avgiftsfritt om ni äter på deras restaurang, gäller även i större hamnar.


    De flesta marinorna tar kort, men det är alltid att rekommendera att ha med sig en del i kontanter i den lokala valutan.

  • 3.13 Övriga tips om informtion?

    Det går att boka vissa hamnar i Kroatien, en ACI-marina t.ex. bokar ni via deras hemsida http://www.aci.hr/
    I sjökortsappen Navionics som går att ladda ner till er telefon/padda, finns det info och telefonnummer till mindre marinor/stadskajer.
    För att göra en grov distansuppmätning kan vi rekommendera: http://www.distancefromto.net/

  • 3.14 Besättningslista/crewlist?

    Vi behöver för- och efternamn, passnummer, födelsedatum, nationalitet och ankomsttid för alla resande och ett mobilnummer, vilket vår baspersonal på plats kan nå er på. Länk till crewlist finns på ert boardingpass(i förekommande fall), detta mejlas då tillsammans med reseinformationen. Viktigt att dessa uppgifter är oss tillhanda senast 10 dagar innan er ankomst.

 

4 PÅ BASEN

  • 4.1 Hur kommer jag till marinan och hur hittar jag min båt?

    Vi hjälper dig gärna boka transfer. Då blir du hämtad i flygplatsens ankomsthall och körd direkt till marinan. Väl framme tar du kontakt med kontoret och där personalen hjälper dig. Skulle ni anlända efter kl. 19 på kvällen, lämnar vi båten olåst till er och sätter upp en anvisning på kontorets dörr. Incheckning sker sedan morgonen därpå. Information om adress etc lämnas vid bokningstillfället. Om ni har bokat med skeppare/värdinna stämmer ni av en mötespunkt med dem i förväg.

  • 4.2 Kan jag få båten levererad till en annan ort?

    Ja, mot en så kallad oneway-fee kan du ta ut båten från en hamn och leverera den till en annan.

  • 4.3 Vilken tid får jag tillträde till båten?

    Normalt är båten redo för incheckning kl. 17:00.

  • 4.4 Hur går incheckningen till?

    Skepparen samt en besättningsmedlem och någon från baspersonalen går tillsammans igenom båten och checkar så att all utrustning är på plats och fungerar som det ska.

    Resesällskapet får instruktioner om viktiga säkringar och handhavande av den specifika modellen, samt genomgång av toalettfuntion, septiktank och gasol. Var nogrann med genomgången och ställ frågor om du är osäker!

  • 4.5 Hur går utcheckningen till?

    Vid utcheck går ni sedan igenom båten på nytt, och om skador uppstått eller utrustning förlorats så dras detta på er deposition.
    Hos vem ligger ansvaret om det uppstår skador på båten?

    Det är alltid skepparen som har det fulla ansvaret för båten. Om det uppstår skador blir summan för reparationskostnaden dragen från depositionen.

  • 4.6 När måste jag lämna tillbaka båten?

    Båten skall vara inne i hamn kvällen före den skall checkas ut (normalt fredagkväll). Utcheck görs redan på fredagkväll så länge det är ljust. Vänligen se angiven tid på er bokningsbekräftelse. Självklart har ni full access till båten fram till kl 09:00 morgonen därpå (normalt lördag).

  • 4.7 Måste jag tvätta/städa båten innan jag reser hem?

    Nej, du behöver inte tvätta och finstäda båten! Dock skall båten lämnas i samma skick som när ni fann den, dvs att disken är undanplockad, köksutrustning ligger i samma lådor, lakan/handdukar är ihopsamlade och skräp utburet. Ta en titt i alla stuvfack så att ni inte glömmer personliga ägodelar! Vi hoppas att ni haft en härlig semester med oss och önskar er välkomna åter!

  • 4.8 Hur fungerar det med proviantering inför avresan?

    I närheten av de flesta marinorna ligger en supermarket. Baspersonalen kan hänvisa mer till närmaste affär eller så frågar ni oss innan avresa. Majoriteten av alla baser erbjuder en provianteringstjänst i förväg för att få allting levererat till båten. Detta är något som vi varmt kan rekommendera då ni sparar värdefull tid på basen många gånger! Kontakta oss gärna för att få en lista (om ni inte fått det i er bokningsbekräftelse). Räkna med att ni kan lämna kylvaror ombord vid enligt den tid som kontraktet gäller och höra med baspersonal om en mer exakt tid på incheckningsdagen. Tänk på att köpa is så att ni kan hjälpa kylskåpet hålla kylan om det är väldigt varmt. Det sparar kraft åt båtbatteriet så att ni inte behöver ha motorn igång på tomgång. Observera att vattnet ombord ej går att dricka, utan planera för att köpa in vattenflaskor för uthyrningsperioden under första dagen. Som alltid när man är ute till havs är det viktigt att det finns en extra måltid ombord tillgängligt för om man skulle råka bli överraskad av dåligt väder.

    Om ni har bokat med en värd/värdinna ombord, meddelar ni eventuella matpreferenser till personalen inför avresan. När ni väl kommit fram till basen kan då en i besättningen följa med värdinnan till butiken, alternativt att ni ger värdinnan pengar innan inhandlingen kan ske. Vi rekommenderar att ni lägger upp en skeppskassa ombord som personalen kan redovisa mot för att underlätta under resans gång (så att de inte behöver be om pengar vid varje tillfälle). Vv ha i åtanke att ni som kunder betalar för personalens mat under veckan.

  • 4.9 Vad är det för standardutrustning på båtarna?

    Att hyra en segelbåt är jämförbart med att hyra en lägenhet – båten är utrustad med allt som rör segling (flytvästar, sjökort etc) och boende (sänglinne, handdukar) och har ett fullt utrustat kök för så många som båten är registrerad för. Alla förbrukningsvaror såsom diskmedel, toalettpapper, mat och drycks köps in utav er som kunder.

    Elektrisk kylskåp.Badplattform med badstege och däckdusch.Varmt vatten.
    Batteriladdare och 220 V i Karibien, Italien, Frankrike, Kroatien, Turkiet, Malta och i Grekland på båtar byggda 2003 och därefter.
    Elektriska toalettpumpar på 2007 byggda båtar, i Grekland och på alla 2008-11 byggda båtar.
    Mikrovågsugn på Bayern 34, 36, 38, 40, 43, 45, 47, 51 och 55 byggd 2008-11.
    Genset, komplett luftkonditionering varm / kall, TV och DVD-spelare, vattenmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn på Salina 48 i Grekland.
    Genset på Salina 48 i Karibien.
    Solpaneler på Salina 48, Bahia 46 och Orana 44 i Karibien.
    Sänglinne (tillval i Frankrike) och kabyssutrustning finns för alla besättningsmedlemmar, samt köksredskap.
    Cockpitkuddar i Grekland, Turkiet, Malta och på alla båtar byggda 2003 och senare i Kroatien, Italien, Frankrike, Karibien.
    Segelutrustning Furling genoa Furling största segel på de flesta segelbåtarna. Ratt. Elektrisk ankarspel.
    Bogpropeller på båtar 50 'och större byggd 2006 och därefter. Spray huva. Bimini Top. Uppblåsbara jolle.
    Aluminium gångväg på alla båtar byggda 2008-11
    Hydraulisk gångväg på Oceanis 54, Lagoon 421, 440, 450 och Salina 48 i Grekland Utombordsmotor (standard i Karibien, på alla båtar 50 'och större - valfri i de andra båtarna / områdena). Cruising spinnaker (tillval). Hållare på alla yachter i Turkiet, på alla Bayern typer byggda 2003 eller senare, på alla Dufour typer byggda 2006 eller senare, på alla Beneteau, Jeanneau och Lagoon yachter.
    Säkerhet - navigering VHF-logg - Hastighetsmätare Djupdämpare Autopilot Vindindikatorer på alla yachter av Prestige- och "Class" -linjen och på alla katamaraner GPS-på alla Medelhavsbåtar byggda 2003 och senare 2 ankare med kedja och rep. All nödvändig utrustning enligt lokala föreskrifter. Sjökort och kryssningsguider. Radio-CD.

  • Finns det fiskeutrustning/snorkelutrustning med ombord?

    Nej, inte som standard. I Kroatien är det förbjudet att fiska utan tillstånd. Andra destinationer kan ibland erbjuda utrustning ombord mot en tilläggskostnad. Det finns endast ett set snorkelutrustning ombord för att kunna inspektektera båtens skrov vid behov.